22 februari 2009

Thailandsresan – del 1

Så är vi då hemma igen efter resan till Thailand. När vi reste från Hua Hin var det 32 + i skuggan. Tittar jag nu ut genom köksfönstret så snöar det och är 0,3 plusgrader.

Thailand har varit en underbar upplevelse. Min man och jag är ju inga solsemesteråkare precis, men när vi blev nerbjudna av våra vänner (som bor vinterhalvåret i Hua Hin) så var det självklart att tacka ja. Min svärmor, 84 och på G, reste med oss.

Redan på Arlanda gjorde vi en ny bekantskap, Magdalena. Efter sin socionomexamen så ska hon nu resa jorden runt och började med…gissa? Just det, Thailand, fast med ett annat flyg. Vi fick hennes bloggadress och kommer att följa hennes vidare öden och äventyr. (Vill du också göra det:http://amadangel.blogg.se/ )

Efter ett byte i Istanbul, (vi flög med Turkish Airlines, kan rekommenderas, bra service och god mat) landade vi i Bangkok, ett hett Bangkok, 13:20 lokal tid. Vi blev hämtade av Mr Sanhwon i en taxi med AC (tack!). Efter tre timmars upplevelserik färd (bebyggelse hela vägen och mycket att titta på) så var vi framme i Hua Hin.

Våra vänner bor i Royal Village i ett fint hus med en underbar Bougainvilleahäck. Vi blev välkomnade med en kall god drink. Efter uppackning satt vi på verandan medan mörkret föll och pratade, åt god mat och drack gott vin. Sedan var det dags att krypa till kojs….

Dag 2 så var det dags för en sightseeing. Svärmor fick leka spätta på värdens motorcykel och min man och jag tog en annan motorcykel och sedan blev det en rundtur i Hua Hin. Vi åkte först ner till ”city”, parkerade cyklarna och tog en promenad. Många intryck: många färger, många dofter och mycket folk. Vi tog sedan cyklarna ner till beachen för en titt och en enkel lunch. Därefter hemfärd, en liten siesta och sedan dags för middag. Vi avslutade dagen med ett parti Yatzy. Tyvärr för all var det undertecknad som höll räkningen. Om det nu var tidsomställningen eller vinet, rätt blev det inte! Skrattade gott gjorde vi dock. A tog hem segern med bravur. Jag kom sist….

Dag 3, lördagen, började med sovmorgon (det är jobbigt att spela Yatzy!). Efter frukost åkte vi till stranden vid militärbasen, hyrde varsin solstol och hade det bra. Vi tog även en promenad på stranden som var full av pyttesmå krabbor som försökte gräva små hål överallt.
På kvällen åkte vi till en lokal uterestaurang där vi åt en god middag, räkor med grönsaker (älskar thaimat, nyttigt och gott!). Därefter åkte vi ner till city och tog oss en promenad på nattmarknaden. Mycket folk!! (Några inköp blev det.) Efter ett tag tröttnade vi på knuffandet så vi satte oss ner och tog oss varsin öl och studerade nattlivet. Fascinerande är ordet! En bra dag avslutades med en kopp kaffe på verandan hemma.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...