4 juni 2009

Man kan snubbla på rötter (ROT)


I går kväll var jag på Skatteverkets information om ROT-avdraget. Och? Det är både enklare och klurigare än man tror.

Enkelt: man får en skattereduktion på arbetskostnad av om- och nybyggnad av ens ägandes hus. Svårt: vad är om- och nybyggnad?

Enkelt: kunden debiteras 50% av arbetskostande, d.v.s skattereduceringen dras av direkt. Svårt: i vissa fall är det svårt att särskilja arbetskostnad (fasta priser).

You get the point? Sedan medgav föreläsarna att allt inte är solklart...som hur saker och ting ska bokföras. "För det var inte riktigt deras bord"(?). Men, det är mitt bord, så det är bara att söka mer information.
Avslutningsvis om ROT, så är det ett avdrag/reducering för de som har åtminstånde 350000 i årslön. Annars finns det inget att dra av på...och är jag förvånad eller är jag förvånad?

Annars är det kallt, 7 grader, och blåsigt ute. Var är du sommar?

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...