11 januari 2012

Mellan jobb - ett annat liv

Att vara mellan jobb (en mycket snygg omskrivning för att vara arbetslös) är en tillvaro som blir det du gör det till. 

Jag kan sörja att inte ha arbetskamrater. Att sakna det sociala livet på arbetsplatsen.
eller
Ett utmärkt tillfälle att ta kontakt med och träffa de vänner som du inte hunnit med när du jobbat. Fortsätta kontakten med de arbetskamrater som du vill fortsätta träffa.


Sakna en titel/ en plats i livet med namn på.
eller
Lära känna dig själv bakom arbetsmasken.


Känna dig värdelös för du förlorat jobbet.
eller
Ta dig tid att bygga upp en självkänsla som inte bygger på en yrkesidentitet.


Inte få en minut över till dig själv.
eller
Börja träna. Läs den där boken/böckerna du aldrig hann med. Eller vad som helst kul som du inte hann med när du jobbade.


Ingen vill ha mig för att.......(vad som helstsom kan sänka självförtroendet).
eller
Inventera dina styrkor. Ta hjälp av nära och kära och/eller proffs. Upptäck vilken fantastisk resurs du är.


Ja, du kan sörja. Gör det ett tag, men aldrig så länge att det drar ner dig. Bygg dig själv. Gå vidare.

Jag tar en promenad varje dag. Här är en av utsikterna.


Trans.: To become unimployded is a disaster or a blessing. It´s up to you.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...