6 juni 2014

Många skäl att fira vår nationaldag

I dag firar vi vår Nationaldag. Det har vi inte gjort så många år och så många år har det inte varit helgdag.

Varför firar vi? 6 juni 1523 valdes Gustav Wasa till kung den 6 juni och 1809 års regeringsform fastslogs den 6 juni. Den gamle despoten och diktatorn Wasa kan ju diskuteras, men han var trots allt grundare av det modernare Sverige. Regeringsformen däremot var ett stort steg framåt i byggandet av en modern och stat.

Firar du? Firar jag? Firar är väl att ta i, men det har för mig blivit en dag där jag tänker på hur lyckligt lottad jag är som bor i detta land. Men den tanken har urvattnats de senaste åren. Vi slår på de svaga och hissar de som redan har. Det finns jobb att göra i det fallet, att se till sin nästa....

Varför fira?
Regeringen stänger inte av din tillgång till de sociala medierna när dina åsikter blir obekväma för dem.
Du får rösta utan att vara rädd att bli mördad utanför vallokalen.
Du kan lita på röstresultatet.
Du kan bryta benet utan att inteckna ditt hus. 
De flesta i vårt land har en standard som många bara kan drömma om (och då menar jag inte ett stort hus).
Vi kan ta emot människor som har, med nöd och näppe, undkommit döden i krig.
....och mycket mer.

...sedan finns det många anledningar att vara missnöjda, om sanningen ska fram. Men folks, det får vi jobba på, var och en. Gnälla hjälper inte.

Sist: vi tar tillbaka flaggan från dem som missbrukar den.

Ha en trevlig Nationaldag!

En båttur, förra årets midsommardag. Lite mulet, men fint.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...