19 mars 2009

Hälsoundersökning, det är bra grejer de´

I går var jag på hälsoundersökning via jobbet. Diverse prover, väga sig, mäta sig (längd + midjemått), uttandningsprov, hörselprov och fylla i "hur-mår-du"-blankett. Allt genomfört av en mycket trevlig sjuksköterska i min ålder.

Resultatet? På plussidan : bra järnvärde, bra blodtryck, bra kolestrolvärde. På minussidan: Överviktig (stillasittande jobb + gillar mat), sockret och blodfetterna lite för högt, liten hörselnedsättning... Ok, minussidan överväger. Hu! Dags att ta tag i min hälsa annars kan det barka åt pipsvängen. Sockret, blodfetterna och övervikten kan nämligen orsaka diabetes.

Vad göra? Jag fick lite tips som skulle hjälpa mig på vägen. Sköterskan sa att det är bättre att göra små ändringar vartefter, så blir de verkligen genomförda och det är ju sant. Så nu ska det, i första hand, ändras på frukostvanorna och sedan börja promenera. Senare ska jag börja med styrketräningen igen (som jag tycker är kul...och varför gör jag inte det nu då? Svar: jag innehar nämligen världsrekord i undanflykter...) .


Nåväl. En del kanske tycker att det här låter bedrövligt, men jag ser det som jag får den spark i r...n som jag behöver. Så på hemvägen handlade jag massor med grönsaker och frukt. Me= good girl.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...