25 mars 2009

WYSISWYG är inte alltid sant...

Allt är inte vad det ser ut att vara, och allt som ser bra och gott ut vid första anblicken är inte alls så bra när man tittar lite närmare. Det här kan gälla precis allting. Människor, företeelser, ”miljö”-artiklar....

Om vi t.ex. tar miljön. Vi ska inte köpa vatten på flaska, för att i Sverige har vi så bra kranvatten att vi kan dricka det direkt. Vill vi ha det kolsyrat så kan vi köpa en kolsyremaskin och få kolsyrat vatten direkt i vårt kök utan att passera ICA/COOP/Famirs Livs och köpa Perriers kolsyrade vatten. Men det kanske inte är så bra mot miljön det heller. Citat: ” Nu visar det sig att hemmatillverkat kolsyrat vatten är minst lika miljöfarligt som köpt bubbelvatten på flaska. Maskinen tillverkas i Israel, Kina eller i Tyskland och bara det innebär långa transporter. Värre är dock att patronerna endast kan fyllas på i Tyskland.” Läs mer
här.

Vi var väl några stycken som satt framför tv:n i lördags och följde den nya "Robinson". Mitt första intryck var att en samling okunniga, gnälliga och bortskämda individer hade anmält sig. Men vad vet jag? Jag var inte där klafsande i gyttjan, samtidigt som jag slogs med allahanda insekter, så vid närmare eftertanke så ska jag kanske inte uttala mig så snabbt. På tal om "Robinson" så kommer ni kanske ihåg när första omgången visades. Vilket ramaskri! "Cyniskt!" var det vanligaste tillmälet. MEN....de flesta fortsatte titta och programmet blev en succé. Åter igen: första intrycket är kanske inte alltid det som är sant eller bestående.



Sedan har vi det där med människor. Första intrycket ska vara så viktigt och det är det på det sättet att vi alla etiketter våra medmänniskor väldigt snabbt. Alltför snabbt, visar det sig i många fall. Vi har väl alla fått omvärdera våra medmänniskor i många fall, både åt det negativa och det positiva hållet. Typecasting förekommer inte bara i amerikanska tv-serier....

Vänster: Martin Melin, 1:a Robinson 1997 Höger: Robinson 2009, foto: Daniel Ohlsson/TV4

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...