7 september 2011

Dalarna - del 3

En del av resan handlade om skapande. 
Och vad kan detta handla om?
Dalahästen är en symbol för Dalarna, men har även blivit en symbol för Sverige. Vi besökte Nusnäs där hästen tillverkas. M.a.o. var vi riktiga turistas :-)

De här herrarna satt och täljde och täljde och täljde...och deras knivar var otroligt vassa.

Måste de väl vara, med så många hästar på g.
 
Här har hästarna målats en första gång och sedan spacklats.
Nu är de färdiga för dekorationen.
...och det gjorde denna flinka kvinna.
Om jag köpte något? En liten dalagris! Gillar grisar. Fast helst ville jag nog ha dessa. De var så fina, men var inte till salu.

Så till annat slags skapande. På Sollerön har några flinka kvinnor skapat en vävstuga där bl.a. min väns mamma skapar.

Här är något på gång:
Underbara färger:
Dräkttyg (Sollerön?) i vardande:
I butiken (som tyvärr nu måste slå igen pga höga kostnader) fanns denna fina ripsmatta till salu. Hade jag varit stadd i kassa hade den fått följa med hem.
Gillade även den här väven i strå. 
 

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...