19 mars 2014

078. Vad tycker du om att barn så unga som 5 år har egna smartphones / surfplattor?

Veckans tema:Teknik
 Vad gäller surfplattor så har en undersökning kommit fram till att barn har lättare att lära sig skriva och läsa om de får tillgång till surfplattor (läs mer här: http://www.metro.se/nyheter/ny-studie-surfplattor-gor-barn-battre-pa-att-skriva/Whhmdr!Yk1NGzjM3zUlL8XDfKr3vg/). De går direkt in i lära-mood utan att bråka med penna och papper. Precis som alla barn lär sig ett språk, via naturmetoden.

Däremot tycker jag att både smartphones och surfplattor ska användas med försiktighet. Vi har redan en generation på gång som hellre kommunicerar via sociala medier än har ett direkt samtal, och det är inte bra. Man fjärmar sig och det är lätt att bli ett troll om man inte känner den/dem som man förlöjligar/förföljer. Som med det mesta ska det användas med moderation och det är vi vuxna som måste vara bra förebilder.

Telefon….jag i vissa fall är det bra att kunna kommunicera, men där är jag kluven. Med samma argument som ovanstående så tycker jag att barn ska få vara barn. Inte lära sig våra olater allt för tidigt, de kommer ändå med tiden….

Bilden nedan är från Lärarens nyheter som skriver just om surfplattor i undervisningen.


 Läs mer om Bloggutmaning365.

1 kommentar:

Liie sa...

Skönt att höra att det faktiskt är något bra med dem också för barnen, så mycket som plattorna används.

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...