25 augusti 2014

Bloggutmaning365 vecka 35 Ekonomi

VECKA 35 – EKONOMI 

Tycker du det är fel att fråga hur mycket någon annan tjänar?
Lite kluven där, svensk som man är. I vanliga fall så tycker jag inte att man ska fråga om det, eftersom det brukar anses som ett intrång i privatlivet. Det är ju intressant, eftersom det ute i världen inte anses konstigt.

Däremot är det ju bra när man löneförhandlar om man vet vad den som har samma tjänst, eller liknande, tjänar. Tyvärr kan det då vara svårt…se ovan.

Vad tycker du om att låna pengar till att köpa saker?
Ren konsumtion tycker jag absolut inte att man ska låna pengar till. Har du inte råd, spara ihop.
Däremot inköp av boende, hus eller lägenhet, eller till en bil, då tycker jag det är ok att låna. Annars har de flesta inte råd. Men det friskriver dig inte från att verkligen titta på var dina ekonomiska gränser går. ”Har jag råd att ställa mig i skuld?”

Källa Pinterest
Vad är det mest ekonomiska du gjort i ditt liv?
När jag bestämde mig för att ta ansvar för mitt ekonomiska liv. Det fanns en tid när det var totalt ointressant och min man hade huvudansvaret. Nu finns det inget alternativ, jag vill ha stenkoll.

Om du vann 20 000 kr i månaden i 20 år, vad skulle du göra?
1.      Göra verklighet av gamla drömmar.
2.      Gå ner i arbetstid.

Källa Pinterest
Tipsa om något som har med ekonomi att göra
Upptäck hur befriande det är att ha koll.

Hiss & Diss - Din ekonomi

Dissen är ju att min inkomst inte är särdeles stor.
Hissen ska väl vara att det finns mycket man kan göra som inte kostar ett smack.

Ekonomitips
Gör en budget. Titta tillbaka på föregående år och börja med att skriva in dina kostnader, på rätt månad. De kostnader som kommer periodvis T.ex. en gång/kvartal)/ en gång per år (t,ex. tv-avgift eller bilskatt) fördelar du per månad (eller annan lämplig period), men markera vilken månad där betalningen sker. På det sättet vet du när kostnaderna dyker upp, men också hur mycket pengar som du måste lägga undan varje månad för att slippa den större kostnaden vid betaltillfället.

Skaffa ett servicekonto dit du för över den summa som skall betalas innestående månad + den delsumma/-or för årliga kostnader. Lite meck, men värt det. Jag lovar.

Glöm inte att följa upp budgeten. Om du använder Excel kan du lägga in kommentarer när det avviker från budgeten: ”Hemförsäkringen blev dyrare. Vi bör titta på en annan leverantör. ”.

Glöm inte sparande. Även små bäckar blir en större å med tiden. Lägg in sparandet i budgeten.

1 kommentar:

Maria sa...

I Sverige hamnar faktiskt hur mycket man tjänar i lön som det tredje mest tabubelagda samtalsämnet att prata om enligt en undersökning som genomfördes i våras. Intressant att det skiljer sig så mycket mellan Sverige och resten av världen...

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...