9 november 2010

Avslöjande för föräldrarna


Dagens snackis är absolut SVT:s program "Ung & Bortskämd".

Min åsikt är att det är VÄLDIGT avslöjande för de medverkande föräldrarna. De har klemat och sopat och nu har de tröttnat. (De flesta verkar dock inte tröttnat, utan tycker det är helt ok att supercurla sina vuxna barn.)

Vad ligger bakom?
Dåligt samvete: "hon/han ska ha det jag inte hade som ung"/ "jag jobbar så mycket så när man umgås med barnet ska det vara mysigt" (som en curlingmamma sa i gårdagens Rapport).

"Rent & snyggt": vill man ha det snyggt och barnen stökar, så städar man även barnens rum (sa samma curlingmamma.) Lösning: stäng dörren till barnens rum.

Jag är också en curlingmamma,men tänker ändå kasta sten. Ja, jag har curlat mina barn, men inte ens i närheten av programmets föräldrar. När jag ser tillbaka finns det mycket jag skulle gjort annorlunda, men det är past tense.

Det verkligt danande är att flytta hemifrån. Man får klara sig själv. Se till att pengarna räcker. Städa eller inte städa. Bli vuxen helt enkelt.

Slutligen: det är inte kärlek att curla sitt barn in absurdum, det är att lägga krokben för ett vuxet, ansvarstagande och empatisk liv. För empati var inget som de här ungdomarna visade....


Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...