14 februari 2012

Livet som arbetslös

....eller "mellan jobb" (låter ju lite hoppfullare) har börja. Den 9 februari var min första dag som arbetslös.

För sex år sedan var jag i samma situation, men den här gången är det helt annorlunda. Jag är en annan människa nu med ett annat självförtroende. Tyvärr hjälper det inte så mycket  när man är +50 och utslängd på en arbetsmarknad där man ska vara antingen:

1. yngre och med en arbetslivserfarenhet på 20 år (ung ska man ju INTE vara, Sverige har en arbetslöshet på 7,5 %. Spanien är värst med 22,9 %.)
                                 eller
2. man och ... ja, man ska vara man, helt enkelt.

Jag har precis avslutat en kurs där jag har fått papper på en del av min kompetens. Detta i ett område som jag tycker är mycket intressant, nämligen kvalitetsstyrning. Jag skulle gärna vilja fortsätta arbeta inom det området och hittar jag inget jobb kan jag tänka mig att köra i egen regi. Det är ju en lösning. Spännande eller hur?

Men än så länge har de arbeten jag sökt renderat i " tack för din ansökan, men tjänsten har gått till en annan sökande". Men skam den som ger sig. De vet inte vad de missar. :-)



Transl.: I´m now "between jobs".  Not easy for a +50 to find a job if you´re not younger or a man....

1 kommentar:

Nina sa...

Förstår att det kan vara en tuff situation men med din fantastiska inställning lär det ju inte dröja länge förrän du får napp. Helt säkert!

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...