19 februari 2014

050. Berätta om ett härligt minne kopplat till musik



Veckans tema:musik

Jag har många härliga minnen från musiken, men jag plockar fram två.

Som mycket ung så spelade jag folkmusik på fiol, tillsammans med min far, som var spelman. Att följa med på spelmansstämmor var underbart. En massa spelmän/-kvinnor klädda (för det mesta) i folkdräkt. Alla älskade folkmusiken och det var en underbar stämning. Ett tillfälle som jag särskilt kommer ihåg var när Upplands spelmansförbund hade möte/stämma, som inleddes med en spelning i Riksalen. Underbar stämning, fantastiskt vacker lokal och jag har aldrig spelat så bra. 

Rikssalen, Uppsala slott

 Det andra minnet är från samma tid i livet. När jag var 17 år så hade jag en pojkvän som spelade gitarr. Han var urduktig och jag nämnde väl vid något tillfälle att det vore kul att spela gitarr…också. Jag spelade ju fiol. ”Ok”, sa han.” Du får låna min andra gitarr. Lär du dig spela på två veckor köper jag en gitarr till dig.”  Något att bita i! Om jag lyckades? Jepp. Jag lärde mig ackompanjera på två veckor, så gitarren blev min. (Jag har den kvar.) Sedan var det bara att träna vidare.



När barnen kom så lade jag spelandet på is. Det är nog tid att ta fram det igen :-)

Läs mer om Bloggutmaning365.    

1 kommentar:

x-handarbete-pyssel sa...

Härliga minnen att få läsa om!
Ja, visst är det väl dags att ta fram instrumenten igen?!

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...