30 november 2014

1:a advent: dags för Julprasslet!!

Så öppnar jag Julprasslet! Jag tänkte prassla i julpappret, glutta lite i förväg på julens härligheter. Så där man gjorde som liten…. Välkomna att följa med!

Så var första advent här. Redan. Det var ju sommar alldeles för en stund sedan. Jag har aldrig varit med att det varit så kort mellan sommar och advent. Nåväl, det är hur mysigt som helst att få tända det första ljuset. Som en sann julälskare så är första advent ett underbart första steg mot julen och resan dit är lika underbar som målet. (Påminn mig om det när jag irrar runt efter den perfekta julklappen!)

Alla har svårt med julklappar....

Hur brukar era adventsljusstakar se ut? De har ju utvecklats rätt mycket på senare år. Både egna installationer och ljusstakar i handeln ser inte ut som tidigare. Är det tradition eller nyskapande som gäller hemma hos er? Hos oss är det traditionellt. (Surprice! Inte.)

Jag brukar sätta 4 ljus på en bricka,trycka i metallsiffror och tända på...ljusen alltså


Ernst(naturligtvis) har ju en variant: en adventsgrisstake (!)

Ett tips: det finns hur fina ledljus som helst, från smala ”kron”-ljus till tjocka. En del har till och med timer. Tänk att komma hem på kvällen och välkomnas av att ljusen brinner i adventsstaken……..istället för hela huset brinner ifall man glömmer släcka på morgonen!! 

Tips två: sätt en lapp på dörren så det är det sista du ser innan du går hemifrån ”Har du släckt alla ljus?”
Ledljus, den vänstra med timer. (Från Prylgrossisten)
...och i dag är det 30 november och Anders har namnsdag (grattis brorsan!). I bondepraktikan står det "Om Anders braskar så slaskar julen", d.v.s. om Andersdagen är kall slaskar julafton. Nja, det är i dagsläget svårtytt: idag var vi -0,4...

Fakta: Advent betyder ”ankomst” på latin och vems ankomst vi väntar på är ju inte så svårt att gissa.


”Traditionellt i kyrkan är advent en tid av fasta, förberedelse och väntan inför firandet av Jesu födelse vid jul. Under 1000-talet fick julfastan benämningen "advent" och tiden sattes till fyra veckor.” Citat Wikipedia

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...