20 december 2014

Julprasslet 20 december Klä sig till julen

Jag har alltid klätt upp mig till julafton. Det är en högtid. Inget skrotande i pyjamas med andra ord. 

Dräkt från Mora, Dalarna
När barnen var små så var det finstassen på även där. Ny klänning, köpt eller så sydde jag, till dottern och nya byxor och skjorta till sonen. Han var speciellt noga med att det skulle vara slips när det var jul och kalas.

På juldagen så fyllde min mor år så då var det finstass då med. Fest två dagar i rad, inte illa.

På tal om att klä sig fin så brukar ordet högtidsdräkt komma fram i tider runt Nobel eller andra fina fester, då det inte står någonting på inbjudningskortet = frack, militär högtidsuniform eller folkdräkt. Har man en folkdräkt har man alltid någonting att sätta på sig vid högtidligheter. Själv har jag två. En Karesuandodräkt (pappas sida) och en Häverödräkt (mammas sida). 

Älskar folkdräkter, det är så vackra och, för det mesta, hantverksmässigt sydda på en hög nivå. En del förknippar folkdräkt med SD (Jimmy Å), men för undertecknad som står så långt bort man kan från deras värderingar så representerar folkdräkten fest, glädje och stolthet. Vi tar tillbaka folkdräkten och flaggan från SD och är stolta över oss själva utan unkna ideal.

Ett urval vackra folkdräkter: 

En bunad(folkdräkt) från Östra Telemarken i Norge, Norrmännen kan det här med folkdräkter, de är SÅ vackra.

Dala Floda i Dalarna, i olika utföranden:

Från Harar, i Etiopien: Fantastisk dräkt!


En som ligger mig varmt om hjärtat, en koreansk hanbok:

Folkdräkt från Palestina:

Vi avslutar med en underbar kimono, från Japan. Så fantastisk!

Jag tänkte ta med bilder på nutida feststasser......men de stod sig inte i konkurrensen ;-)

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...