6 september 2015

Att glömma bort och inte se

Jag försöker påminna mig, varje dag, att vara tacksam över det jag har
Att jag är frisk (enbart småskavanker)
Att jag har en fin man och underbara barn
Underbara nya och gamla släktingar och vänner
Att jag ska bli mormor
Att det finns så mycket fint, stort och smått, i mitt liv som jag är oändligt tacksam över

För så är det inte för så många. Det vet vi ju redan, men det har blivit så uppenbart den senaste veckan. Medelhavet är dödens hav och tar hoppet och livet av de som flyr krig och övergrepp. 

Källa: World Press Photo
Världen runt flyr människor från övergrepp och krig. Människan är människans största fiende. Det vet vi sedan urminnes tider. Men vi vet också att vi har kapaciteten att öppna vårt hjärta när det väl gäller. När vi väljer att INTE se bort. När vi väljer att se att de som är i nöd kunde ha varit du och de dina...då öppnas hjärtat.


Faksimil: Aftonbladet 150906

Dagens Aftonbladet redovisar en undersökning som säger att majoriteten av vi svenskar är villiga att hjälpa till. Men varför ska det ske till priset av Alan Kurdis döda kropp på en strand i Medelhavet?




Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...