29 december 2010

Retrospektiv lista 2010

I januari så blommade min amaryllis liiite sent och jag tittade på Birro i "Let´s dance". Älskar all slags dans, men det är längesedan jag själv dansade...



I februari var det OS i Canada och Melodifestivalen som roade mig och min dotter. Var har hon fått de intressena ifrån? ;-) Kalla och curlingdamerna tog guld. Jag idrottar inte själv, men det finns ingenting som kan vara så underhållande och spännande som idrott i direktsändning.
I mars så började våren anas bland den kämpahöga snön. Vi tog ut köksstolarna på verandan och njöt av värmen. Bajen vann ÄNTLIGEN SM-guld i bandy. Mamma ler i sin himmel.
I april fyller dottern 25 år. Var tog åren vägen? Vi krattade och skurade av altanen, ställde fram utemöblerna och hade det bra i solen. Min älskade Nalle återfanns av min bror när vi städade ur pappas hus. Äskade Nalle, du bär på så många minnen.
I maj fyllde jag år (igen!) och vi åkte ut till ön och krattade. Adam och Eva blommade. Jag (o-)roades av ESC och vi åt en fantastisk middag på Åtellet med goda vänner. Så mysigt.
 I juni var det kronprinssessbröllop och jag grät naturligtvis. Är en sucker för historier med lyckligt slut. För övrigt bloggade jag lite och njöt av sommaren mer.
 I juli låg jag sjuk i influensa och såg på friidrotts-EM. Njaaa, säger jag. Bättre gick det för sonen som vann dubbelt i Smögen Offshore Race. Härligt.


 I augusti sa min bärbara dator tack och adjö med ett skrapande ljud. Hua. Emma tog EM-silver och valdebatterna var igång. Vi diskuterade mycket hemma hur valet skulle sluta och vi gissade alldeles rätt. Eller fel, hur man nu ser på det.
I september var det val och Sverige blev ett kallare land där rädslan för dem som är annorlunda tog plats i riksdagen. Sonen köpte en lägenhet och flyttade hemifrån, så nu är vi två igen. Lite sorgligt och tomt, men ändå känns det bra för sonen. Det är ju så här det ska vara. Jag målade och fixade vardagsrummet, köpte bokhylla och vitrinskåp. Blev så bra.
 I oktober åkte mannen och jag till Prag. Det var en mycket bra resa. Vacker stad och vi fick rå om varandra. Minnah började fightas i Idol och gossarna ställde ut på Hem&Villa-mässan. Det började bli kallt.
I november tände vi Allhelgonaljus och tänkte på dem som vi saknade. Mona Sahlin avgick och det är bra, vilket jag inte trodde att jag någonsin skulle tänka. Minnah sjöng vidare och mannen, jag och många svenskar satt klistrade varje lördagskväll och såg på "Så mycket bättre". Det var fantastiskt bra. Vi var på julgala i 80-talsstil (tänk Lili &  Susi) och Wikileaks läckte diplomathemligheter. Var det bra? 

I december snöade det och snöade det och snöade det. Sverige blev ett land i världen när en självmordsbombare misslyckades. Jay vann Idol och jag hittade äntligen ett par varma snygga stövlar. Vi firade en lugn och fin jul och på annandagen firade vi sonens födelsedag, lite i förväg. 
Som vanligt ett år av  stort och smått, personligt och globalt. Som vilket år som helst. För mig har året varit alldeles för stressigt och för mycket av allt. Jag tänker göra allt så att det nya året inte blir på samma sätt.


Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...