6 november 2011

Dagens (och gårdagens) arbete

I dag ska vi byggstäda Båtsmanstorpet.

Äntligen har vi kommit därhän. Det har varit en lång resa, med mycket jobb, många känslor. Först mödan med att rensa. Det gick inte så fort på grund av många emotionella stopp "kommer du ihåg?" Sedan var det väldigt, och då menar jag väldigt mycket att rensa ut. Min far hade en vana att spara på allt. Hans uppväxt gjorde att "bra att ha" gick ett snäpp för långt. Det blir lätt så när man har det påvert.

Vi har rustat stora huset, lilla huset och uthuset. Det har blivit så fint och människor som kommit och titta har tyckt att vi gjort ett bra jobb. Vi har försökt återskapa huset som det skulle kunna sett ut när det byggdes, 1924, utan att gör avkall på bekvämligheten. 

På torsdag kommer mäklaren och tar bilder, sedan får vise när det blir försäljning. Undrar hur jag kommer att känna? Bra, tror jag. Vi gör helt rätt. Någon får sitta under boken med en kopp kaffe eller elda i vedspisen när det blir kallt. Det känns bra.

Några favoritbilder:

Fyra lager olika tapeter i köket.

Den persiska syrenen blommade överflödigt i somras.

All el drogs om i gammaldags stil.

Alla fönster är restaurerade.

Under det brunmålade golvet låg ett härligt furugolv.

Bakom masoniten i hallen satt det pärlspånt. Målades vitt. Härligt.
En fin Husqvarna kamin pryder nu en av sovrummen.
Vill ni veta mer kan ni läsa vår blogg Båtsmanstorpet.

Vill ni köpa vårt torp maila mig gärna: 

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...