18 mars 2012

Glädje och sorg och vardag

Swosch, så gick det en vecka igen och ingenting blev skrivet i bloggen. Jo, det har hänt saker och tankar som kanske är värda att skrivas ner har funnits. Men lusten har däremot lyst med sin frånvaro. Jag har läst och kommenterat andra bloggar, men min egen, nej, där var lusten noll. Tittar man sig omkring så är jag inte ensam. Ibland vill/orkar/ids/hinner man inte. That´s life.

Livet är glädje och sorg och vardag. Veckan visar återigen det.

Gårdagens besked att man hittat det försvunna Herkulesplanet, i Kebnekajsefjällen, samt att alla ombord omkommit tar fram egna svåra minnen. Vi har också mist en vän i en flygkrasch i de fjällen. Det känns overkligt att det upprepas, men området är inte att leka med. Ombytligt väder är standard.

Min vecka har bl.a. innehållit besök på Arbetsförmedlingen. Syftet var att redovisa mitt jobbsök. Jag påpekade att ett mail borde räcka för att redovisa och det tyckte tjänstemannen också. Men enligt min handläggare så SKA man komma in och rapportera handgripligen. Tjänstemannen sa återigen att det räcker. Så då får jag tro honom och skicka mail. Mycket bättre.
Jag hann bara sätta foten utanför AF när min handläggare ringde och undrade varför jag inte sökt anvisat arbete. Vilket anvisat arbete? Har du mailat, frågade jag. Det visade sig att hon mailat på min gamla adress. Nu hör till saken att jag 1) lagt in min nya adress på flera ställen i AF 2) mailat henne på min nya adress. Lite bråttom, tycks det. Men hon fick min riktiga adress, så vi hoppas att det fungerar. 


En annan sida av arbetsökandet är a-kassan. Vill du ansöka om a-kassa förvänta dig måååååååååånga papper att fylla. Och komplettera. Men sedan ska du kanske komplettera? Till och med den vänlige mannen som ringde mig medgav att det var "lite byråkratiskt". Jo, så kan man väl säga. Som lök på laxen så jobbar jag ibland i min mans firma. Ajabaja. Då ska man skriva i en blankett för det. Det ska veta allt om det företaget, ner till aktiefördelningen. Det är bara att fylla i och skicka in. Så kanske jag får mina korvören.
Nu svälter jag inte ihjäl, men vill gärna ha mina pengar. Jag tänker på dem som inte har resurser till att vänta, som måste låna av bank och vänner och sätter sig i en ännu sämre sits. De kanske skulle anställa fler på a-kassan? Kan man söka? :-)

Veckan slutade med att vi hjälpte sonen att foga sin tegelvägg. Han har satt upp en vägg med dekorationstegel i sitt vardagsrum (snyggt) och nu skulle den fogas. Riktigt kletgöra, men det blev färdigt till slut. Vi använde en fogspruta, den underlättade verkligen. Men hua, vad kletigt och smetigt.




I dag ska jag ta krattan i hand och ge mig i kast med gräsmattan. Löv och resterna efter trädfällningen ska bort. Gråmulet ute, men det gör ingenting. Våren är på väg.

Transl.: This week has been filled with sorrow and joy.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...