17 december 2012

Pepparkakshus del I

Jag älskar julen, på bredden och på längden. Så är det.
Julen innehåller en hel del, bland annat pepparkakshus. De förtjänar ett eget inlägg.

Förr brukade jag baka vårt hus från grunden och diverse, mer eller mindre, förtjänta skapelser har uppenbarat sig hos familjen J. Numera inhandlas ett stycke färdigt hus och dekoreras efter tycke och smak. Tråkigt? Njä, tiden sätter krokben för från-grunden-skapelser. Det blir fint ändå och får huset sällskap av små tomtar, granar (o.s.v.) + bommullssnö så blir det riktigt mysigt. Så så blir det i år också.

Men det finns andra som har tid och fantasi, så nu kör vi:

Man kan bygga en gran av pepparkakor också...

....eller ett torn av pepparkaksgubbar (ställ ett ljus i mitten så blir det en lykta

Ett klassiskt hus med karamellfönster

Ett dekorera-hus-party, kul ide

I den allmänna cupcake-yran: ta ett pyttehus och dekorera med

An american strandhus, folks

Vi avslutar med ett, ytterligare, klassiskt hus (någonstans där inunder finns det pepparkaka
....och det finns flera, jag återkommer. (Spänningen är olidlig.....)

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...