30 juli 2014

Vecka 30 Bloggutmaning 365 Politik

Fortfarande lite efter i Bloggutmaning365, trots att semestern är slut. Men skam den som ger sig, här kommer vecka 30 med ett alltid aktuellt tema, nämligen POLITIK.

Källa Pinterest

Vilket år var det första då du fick rösta och minns du hur du kände då?
Kommer inte ihåg vilket år, det är ett tag sedan.
Men känslan minns jag. Att känna stolthet och känna att man kanske var på väg att bli vuxen.

Jag är uppvuxen med politiska diskussioner runt middagsbordet. Det innebar en del påverkan, men övervägande en uppmaning att ta ställning.

Röstar du på samma parti nu som första gången du fick rösta? Om inte, vad fick dig att ändra dig?
Jag har röstat på samma parti genom alla val, med undantag ett val. Då kändes det riktigt, nu undrar jag varför….

Att samma parti får min röst är inte slentrian utan ett ställningstagande. I mångt och mycket är politik kortsiktigt med endast nästa val i sikte och för mig är det viktigt att ha en konsekvenstänk på längre sikt.

Vilka hoppas du vinner valet i höst?
Det parti jag röstar på, naturligtvis.

Om du fick välja, monarki eller republik?
Inte en alltför enkel fråga. Generellt är jag för en republik, men om vi utgår ifrån dagens läge i Sverige så har vi ett kungahus (med vissa undantag) som gör ett bra jobb för vårt land, i stort och smått.
Att tro att en president skulle vara billigare och bättre är en schimär. Det är bara att vända näsan ut mot världen. Kungen är en samlande opolitisk kraft som en president aldrig kan vara.

Men för övrigt så anser jag att den överlägset skarpaste kniven i lådan, Kronprinsessan Victoria, bör ta över tronen. Hon har dessutom en partner av hög dignitet som stöttar henne.



Länka något som har med politik att göra som du tycker andra borde läsa

Faksimil DN 
Hiss & Diss - Nuvarande regeringen
Ibland behövs det att verkligheten rämnar för att människor ska förstå vad de har röstat på.
ROT/RUT har jag själv använt, men kan klara mig utan dem. De pengarna kan läggas på de människor som har åkt rutschkana utför under den nuvarande regeringen.

5 saker som gör Sverige till ett bra land att leva i
Tyvärr har många av de saker som gjorde Sverige unikt i världen (politiskt) försvunnit. Saltsjöbadsandan är för evigt död och begraven. Regeringen har återinfört ättestupan för de arbetslösa och sjukskrivna. O.s.v.

Vad är bra, politiskt? Vi har fortfarande högt i tak, åsikter får framföras. Vi FÅR rösta. Tänk så lätt det är att glömma det. För att citera min dotter: ”tack ni som kämpade för kvinnlig rösträtt!”



Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...