10 december 2008

The Reason for the Season eller varför firar du jul?

Som sagt var, jag är en jultok. Jag älskar julen av en massa orsaker. Bland de främsta är att det är underbart att samla familjen och vara tillsammans. Våra barn är vuxna nu, men vi myser, pratar, spelar spel och tittar på film tillsammans, precis som när de var små. Lugna, lata dagar där vi trivs tillsammans. Eftersom vår dotter inte bor hemma så är det ännu mysigare när vi alla är tillsammans. Och vet ni vad? Det tycker våra barn också.

Men, för att citera: ”Jesus is the Reason for the Season”. Att inte glömma varför vi firar jul är viktigt för mig. Jag sitter i bilen på väg till jobbet. Det är mörkt och kallt. I husen jag passerar lyser stjärnor i fönstren. De ska påminna oss om Betlehemsstjärnan som tändes en gång för att leda oss till det enkla stall där Jesus föddes.

Jag tänker på Maria. Vad utsatt hon måste ha känt sig. Hon ska föda och det finns inget rum för henne och hennes man. De får bo i ett stall och där får hon också föda sitt barn. (Det finns än i dag många kvinnor som får föda under så primitiva förhållanden.) Jag lyssnar på Carola när hon sjunger ”Mariavisa” (på CD:n ”I denna natt blir världen ny”) ”…doften från husdjuren blandas med doften av din nyfödda hud”. Det blir så nära, det blir så mänskligt. Guds son är som alla andra barn.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...