13 juli 2014

Semester - vad göra?

I morgon så startar min sista semestervecka. Det känns som om jag kunde vara ledig minst en månad till, av olika orsaker, men det har varit en bra semester så det känns ganska ok att börja tänka på jobbet. 

De tre veckorna har gått fort och, som vanligt, så kommer inte Ambitionerna och Tiden överens. Ambitionen hade en klar plan över vad skulle målas, gräsklippas, ansas, tränas, medan Tiden, med en viss hjälp av Värmen och Lättjan, tycker att man ska alltid "Capra Dium"-a i alla lägen. Vem vann? Tiden vann med 5-1. Vissa saker är inte målade, medan vissa saker ÄR målade.....ni förstår?

Vad har hänt under semester? Resan norröver till kusinträffen (återkommer med mer om den senare) inledde. Den var underbar på många sätt, men bäst var att återuppta gammal vänskap.
Det kändes fint att visa mannen och dottern vad jag pratat om, även om mycket var borta.

Jag har gjort en av Sveriges största loppisar, Bakluckan, med min svärmor. Vi hittade lite smått och gott, bl.a. de oloppiga vackra pelargonierna, som nu står planterade på bryggan på ön. Många säljer egendrivna blommor, så det är ett tips för växtintresserade.
Vi tog även tur till Forsmarks Bruk. Tyvärr fanns det inga visningar den dagen vi var där (inga under helgerna), men det räckte ändå långt, mycket vackert att se på.

Vi har gjort några båtturer ut till närliggande öar, för att bada, fika och bara njuta. Även om vi har det fint på ön så är det alltid härligt att få komma ut på havet. Till och med undertecknad har badat (är en kvalificerad badkruka), men det har ju varit varmt.

Båten för ankar, medan vi badar.
Annars har vi tillbringat tiden på vårt älskade sommarställe ute på ön. Långa frukostar på verandan, chillat på altanen/ på bryggan / i soffan (fotbolls-VM), grillat, umgåtts med vänner. Med andra ord sådant som man bör ägna sig åt på en semester, i alla fall för undertecknad. 

Blåklockorna sjunger på sista versen, ackompanjerade av prästkragarna. Allt blommar i överflöd den här sommaren.
Naturligtvis har det även lästs böcker, men inte så många som jag trott. Hjärnan har mer ägnat sig åt korsord, lagom i värmen. Men nu har jag hunnit en bra bit in i "Stockholm Oktavo" av Karen Engelman och den rekommenderas varmt. Den kombinerar två av mina käpphästar: historia och Stockholm. 



I veckan som kommer så får vi gäster, vänner och släkt, så nu ska det planeras någonting gott att bjuda på. Vi får se vad det blir, återkommer i ärendet.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...