5 april 2011

Och jag tyckte jag hade det för jävligt i skolan


Och jag tyckte jag hade det för jävligt i skolan, men det är kanske en vindpust jämfört med vad en del barn upplever i dagens skola. Läs denna artikel i DN, av den kompetente journalisten Maciej Zaremba.


Det finns en målning som heter ”Är du lönsam lille vän?” av Peter Tillberg.


Frågan är mycket levande i dag.
För det är utgångspunkten för dagens skola: hur lönsam är eleven.
Inte:
Vad kan vi lära dig?
Hur kan vi få dig att älska att lära dig?
Hur skaffar vi kompetenta lärare?
Hur skapar vi en miljö där barnen känner sig trygga och därmed mer mottagliga för att lära?

Nej. Dagens enda fråga är: Hur mycket pengar kan vi tjäna på dig, lille vän?


Mammon segrar och vårt samhälle kommer att spotta ur sig elever med dålig självkänsla och noll kunskaper. Men ägarna blir rika…..


Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...