15 maj 2009

Hemmafrun gör comeback...eller?

Det börjar som en skakning på nedre däck…eller som bloggar som handlar om 1)var man hittar de bästa loppisfynden som man kan måla vita 2) hur man bäst städar sitt hem 3) (helst med dyra franska rengöringsmedel) 4)hur man fixar barnkalas själv(allt ska vara hembakat, hemfixat) 5)hur man bakar 6)hur man trixar ihop en snabb och hälsosam middag 7)att ta så många fördelaktiga kort av sitt extremt välstädade hem som möjligt och lägga ut 8) stickar sockor till barnen 9)samtidigt som man jobbar a….t av sig.

Jag tror inte att jag behöver skriva er på näsan, ni förstår nog. Du behöver inte vara en kvalificerad trendspanare för att se att HEMMAFRUN är tillbaka i stor stil. Bara ett problem, hon är inte hemmafru, hon är i 95 % en arbetande småbarnsmamma. Men vi ska fixadonastädabakainredapyntamålalagamat som om vi vore det. (T.o.m. Skugge fixadonastädabakainredapyntamålalagamat:ar.) What´s the deal? Vill vi tillbaka till spisen? Vill samhället att vi går tillbaka till spisen? Arbetar vi ihjäl oss med att vilja allt samtidigt? Kan vi ha allt samtidigt? Är det lågkonjunktur som gör hemmafrun och hushållsarbete till the Thing just nu? Jag tror att det är en mix av allt detta. En del kvinnor skulle vilja vara hemmafruar på heltid och medger det, samtidigt som en del hellre skulle ta cyanid än att erkänna det. En del är jättetrötta på att jagajagajaga. (Ta bara det faktum att många kvinnor har VÄLDIGT svårt att släppa till föräldraledigheten till mannen, ”Det är så mysigt att vara hemma!, säger väl en hel del.)

Vad vill jag ha sagt? Ja, vad vill jag säja? Kanske att man måste välja. Man kan man inte göra allt(gäller BÅDA föräldrarna), jag är ledsen, men jag tror inte på det. Välj det som är viktigt, resten får komma sedan. Sedan ska man vara klar med vem som gör ens val. Är det verkligen du?

När man sedan tänker på hur lite kvinnan får ut av sitt jagajagajaga så blir man förbannad. Formatet "The Man" rules.

Slutligen…jag är själv ett hemmafruämne som vill ha allt. Njäää, inte riktigt sant. Ta bort städningen. Jag städar, men det är inte millimeterprecision, om ni förstår och definitivt inte dyra franska rengöringsmedel! Jag gillar att baka, laga mat, sticka, sy OCH jag jobbar många timmar i veckan. OCH jag jobbar på att välja…”Säg NEJ nu vitamargarita.” ” Njää, vet inte, jag kanske hinner det där också.” …”Säg NEJ nu vita_margarita.” osv….. OCH jag älskar att fara runt bland ”hemmafrubloggarna”.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...