8 september 2014

Bloggutmaning365 - vecka 37 Kreativitet

Så var det dags att inventera sig själv igen....
 Är du en kreativ person?
Ja och nej.
När det gäller pyssel och fix är jag mycket kreativ. Gillar att jobba handfast. (Som när jag fixade dessa stolar och sydde sitsar.)


Däremot händer det att det blir tvärstopp vad gäller kreativt tänkande. Jo, jag kan lösa många problematiska situationer, för det mesta. Men när det blir stopp, så blir det tvärstopp med stort S. Jag ser ingen väg ut. Då gäller det att bolla med närstående, kollegor, vänner. DÅ, löser det sig.

När är du som mest kreativ?
Att inspireras av andra är nummer ett. Kan inträffa när och hur som helst. Det gäller bara att ha ett öppet sinne.

Berätta om det mest kreativa du gjort
Jag medverkade under några år i en revy, där jag designade och sydde scenkläder. Men framförallt så skrev jag sång- och scentexter. Otroligt givande, framförallt när andra framförde texterna och de gick hem.

Om kreativiteten försvinner, hur får du tillbaka den?
  • Som jag nämnde tidigare, min största inspiration är andra människor.  Att träffa  eller läsa om andra är inspirerande.
  • Bilder, egna och andras.
  • Böcker av alla de slag.
  • Naturen.


Tipsa om något kreativt man kan göra en tråkig dag
Ta en promenad i naturen. Stanna till ofta och titta, verkligen titta.

Från en skogspromenad i Dalarna
Hiss & Diss – Kreativitet
Diss – Det finns många som plagierar. Det gäller både (DIY-)bloggare och designer. Mycket fult på alla sätt. Att inspireras är en sak, att stjäla är en helt annan sak. Alltid, alltid ange källan, credit ska ges till upphovs-hen.

Hiss – att vara kreativ genom att skriva/teckna/pyssla m.m. är mycket bra för både själ och kropp.

5 kreativa människor(/platser) du inspireras av
Ok, han är för mycket ibland, men jag säger ändå Ernst.

Emma med bloggen ”Att vara någons fru”. En idéspruta på anabola, men man kan ju ta det i sin egen takt. 

Bloggen ”Villavägen 3”. Att se dem förvandla ett tråkigt tegelhus till någonting utöver det vanliga är fantastiskt inspirerande. Bonus: allt annat än obducentvitt, tack för det!! 

Alicia Paulsen med bloggen "Posie gets Cozy" gör mig så glad. En härlig blandning av familjeliv och pyssel, allt illustrerat med underbara bilder.
l
Plats: Pinterest. Men hur mycket fix finns det inte där? Men allt är ju inte bra, ska medges. En del saker ska man nog lämna till proffs eller förskolebarn. Här är mitt DIY-board.
             och
Refashionista: sy om, sy bätte, sy snyggare. 

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...