15 september 2014

Bloggutmaning365 Vecka 38: HÄLSA


Är du bra på att ta hand om dig själv?
Nej, det kan man väl inte säga. Jag är betydligt bättre på att ta hand om andra….som många kvinnor före mig.

Men jag har blivit bättre och just nu så är det en plan för mitt välbefinnande på gång. Man ska prata med de som kan det här och utgå från sig själv.


När mår du som allra bäst?
I famnen på min älskling.
När jag har min familj samlad och kanske runt ett middagsbord.
När jag får träffa mina vänner och prata och skratta.

Fler som gillar att skratta tillsammans med vänner (Källa: Pinterest)
Har du brutit något någon gång?
En gång. Fast då var det spektakulärt! 
Jag är född för tidigt och under förlossningen gick hjärtljuden ner så det blev bråttom. I den hanteringen bröt jag ena benet. Min mamma sa att det var en syn för gudarna: en liten plutt på 2 kg med spjälat ben!


Om du blir sjuk, vill du kolla upp det snabbt eller väntar in i det sista för att se om det går över av sig själv?
Jag känner mig själv så bra att jag, för det mesta, vet vad som drabbat mig, så jag springer inte till sjukvården i första taget. Kanske inte så bra i alla lägen…..

Tipsa om något som gör dig glad när du är nere
Mina nära och kära
Musik
Vacker natur
Konst

Så kan man kombinera familj/vänner/natur = ännu bättre
Hiss & Diss - Ditt mående just nu
Hiss: Jag har börjat röra på mig (Good for me)

Diss: Det tar tid att hela sig när man inte tagit hand om sig….
Min artros (och där är det bra att röra sig trots att det smärtar)

5 knep för att hålla sig frisk

Det är väl ingen överraskning: 
  1. ät bra och varierat (inga fan av dieter)
  2. rör på dig (jag citerar Paulo R.: "en som promenerar tränar mer än en som sitter still)"
  3. tvätta händerna ofta (mota baseluskerna)
  4. ha familj....
  5. ....och vänner (som älskar dig som du är) omkring dig 


Sist en bild på en som verkligen tar hand om sig, min dotter. Här har hon gått i mål efter öppet spår, i år.  En bit på vägen mot en klassiker.

En nöjd åkare fixar med skidorna

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...