10 januari 2016

Skidskytte

...det är svårt. Hur vet jag det?

Vi hade det som en av grenarna på gårdagens Vasaloppsfest(födelsedagsfest). Mannen hade inhandlat ett skidskyttemål för privat bruk och etapp 1 i lagtävlingen var just skidskytte. 

Det var inte så lätt att pricka de där rackarns små hålen. Trots att de tävlande inte hade åkt skidor först. Det enda ansträngande före var minglande med alkoholfri skumpa och snacks. Men några fick till det...



Etapp 2 var Lappkast. För de som är födda senare än 1961 kan jag berätta att det utförs som så: man står på skidorna, lyfter den ena skidan och ställer ner den igen, fast då i motsatt färdriktning, samma sak görs sedan med skida nr 2. Målet är att ha vänt färdriktning. Nu gjord vi det lite enklare och lagen fick "lappkasta" genom att greppa skidorna och vända...

Lappkast. (Lånade bild av Friluftsfrämjandet.)
Etapp 3 var att valla en skida så att den gled så långt som möjligt. Men då hade gått inomhus för att ägna mig åt maten....

Det blev en mycket mysig och trevlig dag och kväll. Spännande lekar,trevliga gäster. Kan återigen konstatera att jag har en underbar familj och underbara vänner.


Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...