15 april 2009

Jobbgarantismeten

Nu satsar Borgen på de arbetslösa (läs här och här.) Jag säger så här: "Been there, done that". M.a.o. har jag harvat runt i jobbgarantismeten. Du får sitta vid datorn och lära dig skriva CV och söka jobb....hur länge som helst. Någon har kallat det dagis för vuxna och det är inte utan att jag håller med. Passivisering och låtsastillvaro, istället för att skapa reella förutsättningar för människor. (Obs! människor, inte siffror i statistiken.)


Vad göra istället? Ut och praktisera/gå som lärling/ut i verkligheten i stället eller som kompliment till låtsastillvaron. Satsa på utbildning, inte med ena handen, utan ordentligt, istället för låtsastillvaron. Finansieringen? Borg-pengar till vuxenutbildning + KY-utbildningar (jättebra, de varvar plugg med jobb) + bidrag ges ju redan nu till de som harvar i jobbgarantismeten. Låt de få göra någonting meningsfullt i stället, både för dem själva, företagen och samhället.


...och till sist. Bankerna ska ge småföretagarna den hjälp de behöver så att de kan skapa fler jobb. Dags att Pay back!

2 kommentarer:

Daniel sa...

Håller med. När jag var arbetslös satt jag inte hemma å grät. Gick på praktik, kurser som arbetsförmedlingen ordnade och arbetsträningspraktik.. hux flux fick jag jobb. Man ska inte stagnera - det är det största misstaget.

Unknown sa...

Mmm, kan inte göra annat än att hålla med. Skulle vara kul att se vad det kostar en sån där lär-dig-söka-jobb kurs och få räkna lite på vad dom pengarna skulle kunna läggas på i stället,,tex KY utbildning inom nått bristyrke om man ville det, utan att behöva resa runt över hela landet.

http://rusky.blogg.se

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...