6 mars 2010

Bloggar som berör

Jag tycker om att resa runt i bloggvärlden.Är en allätare, precis som med musik och litteratur. Jag vill inte begränsa mig. Det är i det oväntade mötet som man växer.
Jag tycker om inrednings-/designbloggar, även om inte skulle tro det om man såg mitt hem.
Det är ögongodis och trevligt att läsa. Bäst är de personliga.Men ofta så är det samma, samma som kommer igen och en del, som jag följt länge, har blivit mer opersonliga och mer "proffsiga", vilket får mig att tappa intresset...

*Klar favorit bland dessa är Room & Serve. Trots att den ligger i framkant med designrapporter lyckas den hålla en personlig ton.

Personliga bloggar, där man beskriver sitt liv i mot- och medgång, är dock de jag helst läser. De jag tycker mest om är de som sänkt garden och ger av sig själva utan filter. Ofta är det människor som gått igenom ett trauma, de har trampats på och rest sig igen och/eller kommit till insikt om vad som är viktigt.

*Eftersom jag själv levt i cancerlandet börjar jag med Lotta Gray, Vimmelmamman. Hon skriver personligt och har med sin blogg hjälp många.

*En mycket modig kvinna är Stephanie Nelson, som bor i Utah, USA,som har bloggen NieNie. Hon råkade ut för en flygolycka där hon räddades till livet av sin man, men blev svårt bränd. Hon berättar om sitt svåra smärtsamma liv tillbaka, men, framförallt, om sina älskade barn och sin man, som hon alltid kallar Mr Nelson.

*En annan favorit är Vintage (a love story) där TuvaMinnaLinn skriver om sitt liv och sitt intresse vintagekläder. Tycker mycket om den personliga tonen och hennes texter är fantastiska.

*Avslutar med en man mitt i livet, Hr Birro. Kommentarer överflödiga.

Blogga vidare och lev gott...

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...