19 december 2010

Julstress. Några frågor på det?

Julen har alltid varit min favorithögtid. Till och med väntan och längtan efter julen är underbar. Den speciella känslan, varm och härlig.

Men, det är inte det som tidningarna skriver om. "Hur du undviker julstressen" är den vanligaste julrubriken. Jag vet, jag har varit där själv. Nu MÅSTE det vara så/göras si/handlas så o.s.v. Men så är det INTE. Du bestämmer själv. 

Sätt dig ner med din familj, oavsett hur den ser ut.
Prata igenom vad som är viktigt. 
Om vi ska göra det som är viktigt för oss, vad måste vi ta bort? Man kan inte hinna allt utan att må dåligt.
Delegera.
Delegera.
Delegera.
Delegera.

Det är inte en i familjen som ska skapa julen, det ska alla göra.

Om du är ensamstående kanske du kan fixa en kompisjul. Gå ihop några stycken och fira jul tillsammans. Ingen slipper sitta ensam och ni delar på kostnaderna.

Jag läste om ett  gäng familjer som lagade julmat tillsammans. La in sill, gjorde Jansson osv, och sedan fördelade maten till alla. Vilken härlig ide! Trevlig samvaro + att man sparade pengar. 

...för övrigt önskar jag er en bra och stressfri fjärde Advent.


Don´t let Christmas eat you. Decide what´s important for your family and let everbody take part in the preparations. 

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...