27 december 2011

Saker som gör julen

Så var julen över för detta år.

Det blev en lugn och skön jul med bara den egna familjen, barnen, mannen och undertecknad. Vi tog det lugnt, åt i ro, tittade på Kalle, drack kaffe och åt den hembakade saffranscheesecaken. Det var precis lagom med julklappar och alla var nöjda med det. Jag var väldigt nöjd med mina. Ett exempel på en av alla fina saker...de sitter just nu i örsnibbarna och är av favoritmärket "Snö". :-)

I går så städade jag lite och gick sedan runt och njöt av julstämningen, med alla ljusen och den vackra granen. Tittade på mina julsaker. Jag har några ting som har tonvis med minnen i sig och gör mycket av min jul. Som ni ser nedan är jag traditionsbunden och är inte en som designar sin jul. Inget ont om dem som så gör. Jag kan beundra de genomförda designade julhemmen och tycka de är vackra, men det är inte jag. Jag vill ha röda tomtar och röda gardiner. Punkt.

En advendstjärna utan ljus. Jag sätter den i köksfönstret varje jul. Gillar det grafiska...


Tomten fick jag av svärfar för många år sedan. Lite luggsliten, men oj så många minnen han bär.


De klängande tomtarna fick jag av svägerskan för många jular sedan och är ett annorlunda roligt inslag.

Julkrubban är den största favoriten. Inhandlad på Panduro long time ago.
 

Det slackande tomteparet tillverkade dottern i yngre år, m.h.a. material från Panduro.


Denna tomte är en kär påminnelse av "brorsans" morfar. Han är ett klart måste i juletider.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...