4 april 2012

Dymmelonsdagen, en dämpad dag

I dag är det dymmelonsdag, i stilla veckan. Förr byttes metallkläpparna ut mot träkläppar (dymlar) för att allt skulle vara så stilla som möjligt.

I dag har varit en stilla dag för mig. Kroppen har befunnit sig i sparläge. Jag har gjort diverse nyttiga nödvändiga sysslor, men när jag skulle blanda in hjärnverksamhet tog det stopp. Mina hjärnceller befann sig även de i stilla veckan. Då får de väl vara det...snart är det påskdag och uppståndelsen. Jag hoppas de är piggare då.

Jag följer en serie i tre delar "Historien om Jesus" på SVT2, en brittisk dokumentär. Mycket intressant.  Enligt tablån: "Vad man än tror så visar historisk forskning att en anmärkningsvärd person vid namn Jesus har funnits. Genom forskning berättar programmen historien om mannen som inspirerat till världsreligionen kristendom." Se den. Även om du inte är troende så har Mästaren lämnat spår överallt och har format mycket av vårt samhälle.


Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...