12 augusti 2014

Vecka 32 Bloggutmaning365 Språk

Uuups! Kom lite i ofas här. Men det är bara att köra på......

VECKA 32 - SPRÅK

Är du en pratglad person?
När jag känner mig bekväm är jag pratglad, men det finns tillfällen då jag sitter tyst. Min gamla blyghet kan komma tillbaka i obekväma sammanhang.

Hur många språk kan du?
Mitt modersmål svenska, engelska, förstår lite franska och ryska.

Finns det någon dialekt du har svårt för eller inte förstår?
Malmöskånska ÄR svår. Jag är ledsen. Är ju en fan av dialekter……

Om en bloggare vill ha kvar dig som läsare, hur ska deras språk INTE vara då?
Jag gillar god svenska. Vad är då god svenska för mig?
Inga särskrivningar.
Inga felstavningar.
Ingen slang.
Ha en egen stil, det vill säga, kopiera inte (andras stil).



Tipsa om ett konstigt men användbart ord och förklara vad det betyder
Invektiv - eder/svordomar.

Hiss & Diss – Språk
Allt för många tror att de kan flytande engelska. ”Tror”, var ordet. Vi har inte det djupet i engelskan som berättigar att kalla det flytande. Man måste underhålla ett språk. Det ä r som träning en färskvara. Själv har jag sjunkit i nivå vad gäller engelskan. Man ska läsa böcker och tidningar. Att se på film räcker inte…

Att kommunicera på en annans människas språk är en direktkommunikation. Alla nyanser kommer fram på ett helt annat sätt än om man använder ett gemensamt främmande språk.
Samma sak gäller att läsa på originalspråket. Blir aldrig samma sak som en översättning, trots att det finns många oerhört skickliga översättare.

5 ord du inte tål att höra

Alla politikerfloskler går INTE hem hos mig. Använd ett rakt språk så lyssnar jag på vad ni säger.

Källa Pinterest

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...