22 februari 2011

Fina fisken

Tisdag frukost men kaffe och knäckemacke (finns det någonting godare är Leksands brungräddade med ost?). Som sällskap har jag "Lantliv". (Prenumererar.) 


I senaste numret så tillagar mästerkocken Fredrik Eriksson sin egenfångade fisk. Det blir gös och abborre. Fina fisken, säger jag bara. Han slår ett slag för den ugnsbakade fisken och jag kan bara hålla med. Mamma var en fena, kunde inte låta bli :-) , på att ugnsbaka fisk. 

Gösen var, och är, min favoritfisk och den blev fantastisk god i mammas matlagning. Rensa, fjälla, lägg i en ugnsfast form, salta, peppra och mamma hade gärna paprikapulver på, lite smör i (och kanske en knippa dill?) och på fisken och bums in i ugnen. Tiden är lite olika, beroende på storleken, men när benen lossnar lätt är fisken färdig. Avnjuts helst med nykokt (färsk-)potatis och en god sallad. Mer behövs inte för att resa till mathimmeln.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...