1 februari 2011

Mello / ESC Del 1

På lördag börjar Melodifestivalen, i Luleå. Kan vara dags att göra en tillbakablick i Melodifestival- och ESC-historien. I urval av undertecknad, utan avsikt att vara heltäckande.

Vi börjar med år noll, d.v.s. ESC 2000 i Stockholm. För mig var det början på den moderna versionen av ESC. ”ESC-Stockholm-2000”-formatet har därefter varit det allenarådande.

Kattis Ahlström och Anders Lundin ledde det som fortfarande är den bästa ESC-finalen. Inledningen kan du se här:





Svensk representant var Roger Pontare med "When spirits are calling my name"/"När vindarna viskar mitt namn".

Min favvis (fortfarande) var/är Brainstorm från Lettnad med "My star".

Vann gjorde bröderna Olsen från Danmark.

The Eurovison Song Contest, the swedish draft tour is starting up on saturday. I remember ESC in Stockholm 2000, the best yet.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...