4 maj 2014

Jobb jobb och arbete



Veckans tema:Jobb
Vecka 18´s tema i Bloggutmaning 365 är jobb och vi tar det i ett svep.

Skulle du kunna åka till Norge och rensa fisk hela dagarna under en säsong
bara för att det är bra betalt?

Kanske när jag var yngre. Nu orkar inte mina leder med det jobbet. Att som ung åka iväg och jobba i ett annat land tror jag bara är nyttigt och då tänker jag inte på pengarna. Att få möta en annan kultur är alltid nyttigt.

...men först måste man ja fånga dem. (Källa Pinterest)
Hur många jobb har du haft?

1. Mitt först jobb var i byns livsmedelsbutik: sitta i kassan och plocka upp varor. De flesta ungdomar i byn sommarjobbade där en säsong.
2. Sedan var jag barnflicka ett tag, lärorikt på många sätt.
3. Därefter blev det butiksjobb igen, men nu för Konsum Stockholm , som det då hette. Jag jobbade i en butik på söder och jag jobbade igenom alla avdelningar utom köttdisken. Jag trivdes väldigt bra. Ett tag vikarierade jag som butikschef. DET var lärorikt.
4. Sedan träffade jag mannen i mitt liv och flyttade. Då blev det jobb på Domus i en närliggande stad. För er som inte vet vad Domus är så var det kooperationens varuhus(på den tiden), med allt från kläder till biff. Där jobbade jag i köttdisken med att stycka och sälja. Vi hade manuell disk. Jag trivdes otroligt bra. Men, jag slet ut min axel på grund av att jag är kort och allt är uppbyggt för medellånga. Resterande år på Domus så blev det jobb i delikatessdisken. ”Ska det vara lite mer camambert?”
5. För att komma ifrån manuellt arbetet så läste jag IT och blev programmerare. Jag jobbade att antal år som programmerare och systemerare.
6. Företaget jag arbetade på blev uppköpt av ett amerikanskt dataföretag och jag blev kundansvarig. Jag jobbade även som projektsekreterare och –ledare. Mycket jobb blev det + långa resor + barn = den berömda väggen reste sig och jag blev sjukskriven.
7. Jag utbildade mig till ekonomiassistent och jobbade därefter i min mans företag med bokföring.
8. Sedan blev det sex år i ett elföretag som administratör och ansvarig för kvalitet och miljö.
9. Mitt nuvarande jobb är på ett företag som producerar el, beläget i norra Uppland (kan du gissa?) Jag arbetar som projektadministratör.

Det var mina avlönade arbeten. Sedan har jag arbetat på frivillig basis som ledare och administratör inom idrottsrörelsen.

Det blir sammanlagt nio (9) olika anställningar. Egentligen inte så mycket för en som är 50+…
 
Jobbar du för att leva, eller lever du för att jobba?

Alla jobb har varit utvecklande på olika sätt. Det innebär inte att de varit roliga varje dag, men vilka jobb är det?

Om jag skulle bli ekonomisk oberoende skulle jag sluta arbeta då? Ja, som anställd. Jag har en idé om en egen verksamhet, så jag skulle starta eget. Svaret blir alltså: både och. Jag jobbar för att försörja mig, men även för att utveckla mig och dra mitt strå till stacken i vårt samhälle.

Om du fick välja helt fritt, vad skulle du jobba med då?

Jag skulle skriva och arbeta med textil, på olika sätt.

Källa Pinterest
 Tipsa om något som har med ditt jobb att göra

Hur vill du att energi ska skapas? Vi använder ju mycket energi på många olika sätt, men hur mycket vill du offra för din bekvämlighet?

Hiss & Diss – Arbetslivet

Att kneta runt i ett arbete som man inte trivs i och som dränerar en på energi, borde vara förbjudet. Tyvärr är det många som har det så.
Att ha ett viktigt arbete, t.ex. inom åldringsvården, som andra ser ner på och som aldrig prioriteras varken samhälls- eller lönemässigt.
Att ha ett arbete där arbetsmiljön negligeras, med skador och dödsolyckor som följd.

Att trivas i sitt arbete och ha en anständig lön som man kan leva på.
Att vara stolt över sitt arbete.


5 jobb du inte skulle vilja ha
Fel fråga! Jag har ju inte provat allt, så jag vet inte. Men jag skulle inte vilja ha ett arbete som skadade andra eller ockrar på andra.
 

1 kommentar:

Olivia sa...

Vad roliga jobb du har haft!

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...