21 maj 2014

Vecka 21:s tema: MAT

Vecka 21:s tema: MAT



Äter du tre riktiga måltider (frukost, lunch, middag) om dagen?
Ja, jag äter tre ”riktiga” mål om dagen.
Frukost kan jag överhuvudtaget inte leva utan. Får jag inte äta på morgonen så skulle jag inte kunna jobba. Helgens långfrukostar är härliga. Sitta länge, ingen stress.

Till lunch har jag matlåda när jag jobbar. För det mesta rester sedan middagen. Finns inge rester gör jag sallad eller en omelett (av det som finns).

Middagen kan se väldigt olika ut, beroende på vad som finns eller på vad jag är sugen på. Älskar fisk så det blir det 1-2 gånger per vecka.


Är du kräsen när det kommer till mat?
Nej, det kan jag inte påstå. Äter det mesta och gillar att smaka på nytt.

Men det finns vissa saker som jag tycker mindre om. T.ex. så tycker jag inte om gädda, smakar dy. (Annars älskar jag fisk.) Kommer man dragande med larver och insekter skulle jag dock tacka nej…….tror inte att jag kan kallas kräsen då.


Finns det någon kombination av mat som du äter som andra tycker är lite konstig?
Nja, inte vad jag vet. Har t.ex. inte provat ketchup till pannkakor, men jag gillar ju inte ketchup i vanliga fall.
Sedan har jag lärt mig äta marmelad till ost (gott). Det gillade jag inte förr.


Om en produkt gått över på datumet någon dag, äter du den ändå?
Jag är av den gamla stammen + att jag jobbat med livsmedel, så jag luktar och smakar. Du måste kunna lita på din näsa i det här fallet, det är så djur gjort i alla årtusenden. Den som sätter datum på dina livsmedel sätter ett medelvärde, tänkt på det.

Vi slänger alldeles för mycket mat i västvärlden, för att vi inte kan hushålla och för att vi är dåligt utbildade (på riktigt) i livsmedel. Jovisst, kan vi laga fancy mat, men det är en annan sak.

Tipsa om en dukning du tycker är snygg
Julmiddagar is the thing, mysigt och fint
 
Källa Pinterest

Sist, men inte minst, dukningens dukning: Nobelmiddagen.




 Hiss & Diss – Matlagning

  • Diss: vardagsmatlagningen är inte alltid rolig. ”Vad ska jag hitta på?”
  •  Hiss: festmatlagning och grillning.



5 maträtter du skulle kunna leva på resten av livet

  • En god grillad biff.
  • Färskpotatis kokt med dill och serverad med smör.
  • En pinfärsk gös tillagad i ugnen, kryddad bara med salt och paprika.
  • Chokladfoundant.
  • Laxpudding.


Gillar husmanskost……

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...