1 februari 2012

Många kvinnor är så vana

...att bli behandlade som andra sortens medborgare och som mindre vetande att de inte reagerar på detta längre. 

Faksimil Aftonbladet
 
Hanna Hellqvist enkla konstaterande att kvinnor fortfarande tjänar mindre än män (hon läste högt ur den senaste "Statistisk Årsbok för Sverige 2012") har retat upp båda könen ordentligt. Vi är minsann jämlika och hon skulle inte "fick sitta i statlig radio och vräka ut sitt manshat". Hoppsan. Otroligt att människor kan säga sådana saker för att någon läser statistik. Statistik som visar att vi kommit så lite långt på jämlikhetens stig...

I hennes twittertråd #sexism har många exempel på vardagssexismen. Citat: "förskolefröknarna som skällde på min fru när hon kom sent att hämta men alltid förstod när jag var sen.. /sthellvis". Eller ett exempel på varför vi ligger risigt till i lönestatistiken : "När jag, utan att förhandla, får högre lön än min vän och kollega (vården) trots att hon har två års längre erfarenhet. /khontejonas".

Handen på hjärtat så har råkar vi kvinnor konstant ut för dessa vardagliga knivhugg. Hela tiden, dag efter dag. Är det därför vi är så avtrubbade? Dags att se klart igen. Dagas att säga ifrån i vardagen. Börja med damen i spegeln.

Transl: The journalist Hanna Hellqvist read out load from the "Statistic Yearbook 2012" that women still has a lower salary than men, and recieved a lot of hate from those who still thinks that Sweden is a equal sociaty. We have a long way to go....

2 kommentarer:

Nina sa...

Ibland blir man verkligen chockad över vad som provocerar folk. Och vad som INTE är provocerande för många, fast det borde vara det!

Skridskoänkans glada dagar sa...

Tack snälla du som tar dig tid att skicka mig lite pepp i form av kloka ord!
Jag borde jobba mer på att säga NEJ.Inte det lättaste alltid men nödvändigt .

Tack än en gång och stor KRAM!
Carina

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...