18 oktober 2011

Good Enough?

Perfektionism har varit ett ouppnåeligt mål för mig, för jag har bitit över allt för mycket. 
Jag är en renässansmänniska, jag kan lite om mycket. Jag får höra att jag är allmänbildad. 

Min dröm har varit att vara excellent på något, outstanding. Men det har aldrig blivit så för jag har inte tålamod att borra mig ner i ett ämne, att fösa allt annat åt sidan och koncentrera mig bara på detta enda. Jag är allt för nyfiken och lägger mig gärna i det mesta....det sistnämnda ingen bra sida.

Allt detta kommer för mig när jag läser Tuva Minna Linns text om prestationsångest. För prestationsångesten har då kommit som ett brev på posten i och med att jag inte klarat av det excellenta. Men om du läser vidare så skriver hon om att ta sina starka sidor och bygga på dem. Det har jag varit dålig på, att ta till mig det jag är bra på. Jag är allmänbildad, jag är nyfiken på livet, jag vill veta. Det är bra, det är jag excellent på. Så går jag vidare. Tack för förnyad insikt.



Translate: I want to be excellent, the champ, but I´ve never be just that. Now I´m learning to be good enough.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...