8 februari 2014

039. En liten titt på ditt hem Jäää och Buuu

Veckans tema: hemmet



Har redan skrivit lite om vår stil, att den är eklektisk och personlig.

För ett antal år sedan så gjorde vi om vardagsrummet och då åkte en hel del pryttlar ut. De flesta var ärvda eller "ni kanske vill ha den här, jag ska ändå slänga den"-prylar, som vi hade förbarmat oss över. Så man kan ju säga att det som kunde ha dissats i den här listan redan har försvunnit ur bilden....

Det är ju tyvärr så med ärvda och/eller gåvor att det inte alltid är den stil man tycker om (för att uttrycka det milt). I början var det mest så att plånboken var tom, så då var det tacknämligt. men sedan har mycket blivit kvar av slentrian.

Ärvda saker spelar ju i en egen dimension. De kommer paketerade med känslor och historia, så de är svårare att tackla. Jag har en del som bor kvar på inte så bra premisser, men de flesta tycker jag om för de berättar en historia om sina forna ägare, som jag tycker man ska vårda.

Jäää-listan

  • Vår underbara altan, med sina glasade dörrar. Älskar att bara kliva rakt ut...när kommer våren?
  • Vardagsrummet efter renoveringen. Ljust och precis som jag vill ha det.
  • Den ärvda(!) Moraklockan. Fungerar inte, men pryder sin plats.
  • Expedithyllan från Ikea blev perfekt. Fungerar både som bokhylla och en plats för små minnen och prydnader.
  • Vi trivs så väldigt bra med vårt hus. Kommer bli svårt att sälja när den dagen kommer.
Vacker eller hur?


Expediten rymmer mer än böcker, ärvda vackra böcker t.ex.
 

Buuu-listan

  • Det dags att byta värmesystem.
  • Köket behöver fråntas sin slitna stil.
  • Badrummet behöver mycket kärlek.
  • Vi har ett rum som med tiden blivit ett förråd. Nu ska rummet göras i ordning. Dags att ta tag i allt som står där. Vad ska slängas, sparas, skänkas?



Läs mer om Bloggutmaning365.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...