17 februari 2014

048. Vad för slags musik gillar du?




 
Veckans tema:musik
 

Jag är en stor alltätare av musik, tycker om det mesta, med några undantag. Svår jazz, kvinnofientlig rap och atonal musik har jag svårt för. Min musiksmak är inte så uppdaterad, tyvärr så tar jag mig inte tid att lyssna på ny musik. Något att förbättra.

Det som får mig euforisk är kunniga sångare med härliga röster. De behöver inte var skolade (fast jag är en opera fan). Tvärtom så föredrar jag raspighet eller personlighet, det ger en dimension till musiken. Blir det allt för perfekt så är det lätt att somna.
Några exempel på underbara röster, med eller utan rasp, men med personlighet:
Freddie Mercury, Peter Mattei, Barbra Streisand, Whitney Houston i sin glans dagar, Pink, Veronica Maggio.

Peter Mattei
 Texterna är viktiga för mig, det ska vara mer än ”hjärta-smärta”. Ta t.ex. Börje Sprängsten a.k.a. Bruce Springsteen. Hans texter är litterära, underbara. Jaja, musiken med ;-)

We'd go down to the river
And into the river we'd dive
Oh down to the river we'd ride




Laleh får ett eget omnämnande. Vacker röst, skriver fin musik med underbara texter.

Laleh

Country har en speciell plats i mitt hjärta. En favorit sedan länge är Jill Johnson. Underbar artist med en underbar röst.


Jag är uppvuxen med folkmusik och klassisk musik. Båda är och kommer alltid vara viktiga för mig. En härlig tung polska spelad på en nyckelharpa är en uppåtkick av stora mått. Men inget inget slår mina favoriter Mozart och Händel. Att lyssna på ”Trollflöjten” eller ”Water Music” slår allt.

Händel & Mozart

Jag avslutar med the queen of it all: Beyoncé. Kommentar överflödig....

 
Läs mer om Bloggutmaning365.  

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...