18 november 2012

Ljusstakar i advent

Näst nästa helg är det första advent. Advent betyder ju ankomst och vem vi väntar på vet vi ju?
Vi underlättar väntan genom att tända ett ljus för varje söndag i advent.

När jag var barn hade vi en rund adventsljusstake, i ljusrött. Den var rund och var formad som en skål med ljushållare runt kanten. I mitten la mamma alltid mossa med små konstgjorda flugsvampar och kanske en lite tomte. Det var lika spännande varje år att få tända det första ljuset.

Själv har jag genom åren använt olika slags ljusstakar i advent. Den första var en klassiker i mässing, där man dekorerade med mossa. Den har nog funnits i många svenska hem. Den hade vi när barnen var små ända tills en smideljusstake från Indiska gjorde entré. Den hade fyra ljushållare och behövdes inte dekoreras. En favorit. Numera så ställer jag fyra blockljus på en silverbricka och dekorera med siffror på ljusen och, efter humör, på brickan. Fördelen med det arrangemangen är att ljusbyte tillhör förgången tid.  I år ska jag nog återanvända smidesljusstaken uppe i Östhammar. Advent ska ju firas där med ;-)

Det finns många varianter av adventljusstakar ute i handeln och härliga diy-varianter. Här är några.

Åhlens variant av ljusbricka
Miomöblers variant

Ellos bricka med ljuskrukor
...fast den här är nog min favorit. En gammaldags design med ny twist. (Från Åhlens.)


Sist, men inte minst, min egen installation från förra julen:





1 kommentar:

Anonym sa...

Fina ljusstakar! Den från åhlens var läcker! Ser nästan ut som tröjtyg!

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...