27 december 2014

Bloggutmaning365 vecka 51 Julen

Så har vi kommit till min favorithögtid Julen i Bloggutmaning365


 Vad dekorerar du din julgran med i år?
Det klassiska, som alltid: kulor, smällkarameller, små glasfåglar, glitter, ljusslinga och en stjärna i toppen. Men det kan kanske dyka upp en ny dekoration(julkula) i år, vem vet? Jepp, det gjorde det. I strumpan på julaftonsmorgonen låg det en klassisk kula och ett glittrande paket att hänga i granen.

Årets gran (tagen med mobilen)
Tittar du på julkalendern på tv?
Om jag hinner och den inte är för 3-åringar. ”Barna Hedenhös” förra julen, missade jag inte. Hmm, hur gammal är jag?
Nåväl. I är har jag tittat sporadiskt, inte så mycket jul kanske, men spännande och välgjord.

En jukalenderfavorit "Herkules Johnsons storverk" från 1969.
Hur firar du jul i år?
Med de mina, som alltid. Hemma på julafton, sedan juldagen hos dotter och svärson. Mysigt med flera julaftnar.

Om du bara fick se ett klipp/program på tv på julafton, vilket blir det?
Något klassiskt, så länge jag slipper ”Tjuren Ferdinand”. Inte kul någonstans…



Länka till något juligt som inspirerar dig
 Bloggen "Jul i Laloland" har jag följt i många år. Jordnära jul-allt.

Hiss & Diss – Julen
Diss: Tiden kan vara knapp. Man vill ofta mer är tiden tillåter.

Hiss: Som jag sagt tidigare: Älskar allt som har med julen att göra. PUNKT.

5 måsten på julbordet
Skinkan så klart.
En god senap. Jag gillar Västervikssenapen, mannen Apotekets klassiska.
Svärmors inlagda sill.
En god rökt lax. Kanske från Fogdölax? Serveras med egengjord sauce vert.
En whiskeycheddar eller Västerbotten.

God fortsättning!

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...