2 december 2014

Julprasslet 2 december Jul i en annan del av världen

Jul firas ju på många många ställen runt om i världen. Jag tänker inte redovisa olika sätt och kulturer, utan gör en personlig reflektion över min version av The US of A kind of Christmas.


Jag har firat jul i USA, the Home of the Overloaded Christmas. Jag och min vän tillbringade julen hos (hennes) släktingar(på vår resa genom staterna). 

Norman Rockwells Colareklam är väl (vår) sinnebild av amerikansk jul
Vi fick den stora äran att klä granen. När vi tyckte att vi var klara så var vi inte överens. Man kunde fortfarande se granen vilket vi tyckte, som svenskar, var naturligt. Icke, sa Nicke. Mer ljusslingor, glitter och annat bjärt lysande skulle på. Jepp, den var fullastad till tänderna när vi var klara. Snyggt? Njä, inte direkt. Men man får ta seden dit man kommer, heter det ju.

Jag har ingen bild på "vår" USA-gran, men den här kommer ruskigt nära....

På julaftons kväll åt vi skaldjur. Inte så pjåkigt, vi var ju i San Fransisco. Kan faktiskt tänka mig det istället för risgrynsgröt. Aj, där kom grötsleven farandes. Min familj håller inte med.

Juldagen inleddes med Eggnog (äggtoddy). Inte min favorit, men värmande i den kyliga fuktiga SF-luften. Jodå, julklapparna låg under granen och det var mys i pyjamas. Till lunch blev det Ägg Benedict, hur gott som helst!




Slutledning? Kul att uppleva andra kulturer, men jag vill nog ha en icke överlastad gran och skinka på julen. Och definitivt inte den uppblåsbara krubbscenen i plast, i full storlek, som grannen hade på framsidan av huset. No Offence, dear, men där går gränsen.


En lite mer normal version

Som vanligt så trivs vi med det vi känner igen, men man ska alltid vara öppen för andras traditioner och seder. Man lär sig av det och det är ju en del av julens budskap.

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...