11 december 2014

Julprasslet 11 december Julpynt att fixa själv

Jylpynt kommer i alla möjliga skepnader. Fantastiskt hantverk eller hastverk. Rött, vitt, gult...you name it!
Man kan göra egna juladresser...eller kanske inte....
De flesta av oss har kommit i kontakt med våra/andras barns egenhändiga alster. En del vill gömma undan dem, men jag tycker att de har all rätt att ta plats. De är gjorda med kärlek av kreativa människor, fast av en yngre modell. 

Det går ju en DIY-våg över världen. Men den har ju alltid funnits, fast inte så uttalad som nu.
Låt oss ta en vandring i "jag-kan-själv"-landet.

Vi kan börja med ett pyssel som jag gjorde förra julen. En stjärna av gamla boksidor. 

Man tager en bok och river ur sidor....

....viker lite och sätter ihop delarna till en stjärna.
Så kan man sätta nejlikor i en apelsin. Enkelt, vackert och doftar så härligt juligt.

Förra året gjorde kära svärmor nejlikaapelsiner.
Ta hobbydeg, kavla ut och ta ut prydnader. Torka i ugnen. De kan sedan hängas i granen eller någon annan stans.


En fin ljuslykta. Motivet kan ändras efter egen idé. Beskrivning här.




En stjärna till. De hör ju julen till:


Källa Pinterest
Ja, det finns många saker att fixa själv. Bara fantasin sätter gränser, sägs det!

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...