14 december 2014

Julprasslet 14 december Tredje advent och Barndomsjul

Så tänder vi tredje ljuset. Hu, vad tiden springer. Fast igår så handlade jag de sista julklapparna och mycket av julmaten. Har aldrig varit så sent ute....



I dag tänker jag på min barndoms jular. 

Jag är uppväxt i ett arbetarhem där det aldrig fanns gott om pengar. Det innebar att julklappar var det inte gott om. Ska jag vara riktigt ärlig så kommer jag inte ihåg så många julklappar. Hemstickade strumpor och vantar var ju legio. Fast en sak glömmer jag aldrig, den julen jag fick en Barbie! Eftersom jag älskade att skapa så sydde, virkade och stickade jag kläder till henne. Att köpa nya var inte att tala om, det hon hade på sig i asken fick duga. Men det gjorde ingenting, jag älskade att sy klänningar till henne av det som fanns tillhanda.Sinom tid ärvde min dotter Barbie, och som jag, var det kläderna som var intressanta, inte att "leka" med dockan. En del går igen...

Vad gäller maten så var det gammaldags hemlagad mat som vankades på julbordet. Bland annat grisfötter (nja, ingen favorit, men pappsen älskade dem), hemlagad pressylta (inte så dumt), norrländsk sillsallad, utan rödbetor, men med kryddpeppar (fortfarande en favorit), inlagd sill och mammas hembakade doppbröd (bakar jag fortfarande efter hennes recept). Till kaffet serverades hembakta mandelmusslor med grädde och bär.

Mamma älskade julen så allt vad julsaker som fanns kom fram. Inte så mycket, men de gav julstämning. Bland annat så var adventsstaken av 60-talssnitt, en rund skål i orange (!) där man satte ljusen på kanten och la mossa och dekorationer i mitten, eller fyllde med frukt. För övrigt var det tomtar som gällde, hon älskade tomtar på längden och tvären.


Det var mysigt och stämningsfullt. Men som med alla barn som har det knapert, det var inte kul att ”berätta om dina julklappar” när man kom tillbaka till skolan efter julen. 

Tyvärr är det så fortfarande: 
Fruktkampen verkar för en avgiftsfri skola
Frälsis hjälper många barnfamiljer inte bara under julen




Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...