3 december 2014

Julprasslet 3 december Så firar jag jul-hur firar du?

Så firar jag jul.

När barnen var små så varvade vi julfirandet mellan min brors, min man systers och vår familj. Det blev till slut lite för mycket (och annat icke nämnt spelade in) och vi slutade med det. Det är inte så kul att fira jul i bilen…… Vi började fira julen hemma. Punkt. Mina och min mans föräldrar turades om att fira jul med oss och med deras andra barns familjer. Nu har vi bara kära svärmor kvar i livet och hon kommer varannan jul.
Men förra julen så firade vi jul * tre: en gång hos svärmor (det var hennes ”bortajul”), hemma på julafton och så ,slutligen, på juldagen hos min dotter och hennes sambo och hennes sambos familj. Snurrigt? Jag tyckte det var hemskt trevligt. Vi fick umgås under flera dagar. (Fast undertecknads lagvigde tycker att allt resande som är längre bort än till vedboden är för långt under julen. Men han körde snällt.)
 Dan före dopparedagen fixas julskinkan och till middag blir det första avsmakningen. Till detta serveras Apotekens senap, vörtbröd och ett gott julöl.
Sedan klär vi granen. Tillbaka till det i ett annat inlägg...
Ibland får vi till det
Vi äter julbord till lunch. En tradition från när barnen var små och väntan på jultomten tedde sig som eoooooooooooooner. Efter lunch är det Kalle, sedan är det julfika. Då får man ta från det undre lagret i chokladasken eller kakfatet. Allt sött går an och ingen dietist är närvarande. Jiha!
Förrförra julens julbord. Nä, vi plockade inte bort baren...hihi
 Under fikat är det julklappsutdelning. En klapp i taget delas ut, efter att versen (en annan av våra jultraditioner) på paketet lästs upp. Den öppnas i lugn och ro av adressaten under oande och ”precis vad jag önskat mig”, så att alla kan beundra innehållet i paketet. Ingen hets. Tar tid? Va? Såklart! Det SKA ta tid. Julen inträffar bara en gång om året så varför inte njuta så mycket och länge du kan. 

Efter att alla paket är upptagna så är det dags att äta julgröt (addera även med ingrediens från julbordet efter tycke och smak och hunger).
 Sedan är det mys som gäller. Brasan brinner, en liten avec till kaffet, spela spel kanske, skönt häng helt enkelt. När man känner för att gå och lägga sig gör man det, annars hänger man lite till…. Huvudsaken man är tillsammans.
 Hur firar du din jul? 

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...