4 december 2014

Julprasslet 4 december Hur dekorerar du?

Vi får höra ibland ”ni måste verkligen gilla julen”. Ja, det gör vi. Redan till första advent sätts stjärnor upp i fönstren, adventsstaken plockas fram och adventsgranen står utanför köksfönstret och lyser. Sedan åker nog en och annan tomte fram. Ju närmare jul, desto mer dekoreras. Det är inte riktigt lika mycket som när barnen var små, men nästan… Jag tycker det är så mysigt att dekorera och tända ljus i decembermörkret. Jag boar in sig och njuter hämningslöst av advents- och juletiden.
Det där med att bannlysa rött i juletider eller ”sparsmakad jul” är inte något som passar undertecknad. Är det jul ska det synas, det är min paroll! Sparsmakat kan andra hållas med, jag gillar färger i juletiden. Därmed inte sagt att jag överdriver, tycker jag inte…
Jag har några advents- och julfavoriter som kommer fram:
Julkrubban. Den köpte jag när barnen var små på Panduro. När den kommer fram är det jul. Orsaken till att vi firar jul förevisad i praktisk form, det tilltalar mig.

Det klängande tomteparet i porslin. De skall hängas på en kruka och är en fin dekoration. Jag fick den i present av min svägerska för många år sedan.

Ett tomtepar till. Även de härstammar från Panduro. De är tillverkade av min dotter och bor hos oss tills vidare. Vi får se när de hamnar i ett annat hem… 

En ljusstake som är tillverkad av min extrabrors morfar:

Julbockarna (mer om dem längre fram.)
Julsmycket, en julklapp från min son, när han var liten. Bärs varje julafton.
JultomtenEn present för länge sedan av min, nu bortgångne, svärfar. I början bar tomten en säck med godis, men tömdes ju snart ;-) Vart säcken tog vägen vet jag inte. Trots att han är lite åtgången så tillhör han min jul.
 Det blev många tomtar.....

Hur dekorerar du under julen?

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...