6 december 2014

Julprasslet 6 december Julmusik


Ok, här kommer Akilleshälen.

1. Jag har en diger samling som växer.
2. Min dotter och jag konfererar varje november hur tidigt man kan börja lyssna på julmusik utan att snälla män i vita rockar kommer och hämtar in en. Det brukar sluta med att allt är ok.


Min julmusiksmak har dels en traditionell sida där gamla julvisor, julpsalmer och Händel spelar på ena planhalvan och Fransk Sinatra, ny julmusik och Sanna Nielsen spelar i hemmalaget. Ingen vinner, kan jag säga. Det blir alltid oavgjort. Helt i julens anda…
Frank är ju alltid Frank...


Julen är ju en högtid fylld med musik, från första advent till juldagens julotta. 

Första advent bjuder på jublande "Hosianna" och "Bereden väg för Herran". Den sistnämnda en klar psalmfavorit. "Hosianna" har jag körminnen av. För att texten inte skulle bli en enda gröt sjunger man "hosi-a-ha-ha-ha-na". Stötigt? Ja, men i en kör blir det njutbart.

När jag var barn var det de enkla julsångerna som sjöngs i skolan, t.ex. "När juldagsmorgon glimmar". Av de sångerna var "Ett barn är fött" min egen favorit. Luciasången var alltid ett aber i skolans luciauppträdande. "Skulle man gå upp första gången på slutet, eller skulle man gå ner?" Efter att sett ett antal luciatåg både i barnens skola, när de var små, och i andra sammanhang, kan jag konstatera att problemet kvarstår.....

En julkonsert på 70-talet där en fulltalig kyrkokör ackompanjerad av en fantastisk trumpetare framförde "Hark the Herald Angels Sing" satte den på mina bästalista. Körmusik i juletid är oöverträffat. Men det finns en nedtonad version i svensk översättning som inte går av för hackor, "Lyss till änglasångens ord", med (tro det eller ej) Carola. Fin översättning, i en fin tolkning.

Fast "En stjärna lyser så klar" är den absoluta moderna julfavoriten. En norsk julvisa från början av Eyvind Skeive, men svensk text av Pling (naturligtvis). Enkel och fin.


En av mina favorit-jul-CD. Carola har DEN bästa sångrösten och låtvalet är bra.
Vilken är er julfavorit? 

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...