15 december 2014

Julprasslet 15 december Julgran och Julbock


Julgran

Jag gillar äkta granar, de doftar gott och är...ja, äkta.När barnen var små så var de jag som tog hem granen. För det mesta var de inte särskilt vackra. "Men den såg snygg ut i skogen!" 

Till slut tröttnade min svärfar och köpte en plastgran, med mjuka barr. Jättefin, som vi hade i många år. Praktiskt. Barrar inte, inget hysteriskt sökande efter den rätte och bara packa ner när julen är slut.


Men  nu är vi tillbaka till äkta vara! Snyggare nu? Nja, det tar vi en annan gång ;-)

Plastgranen tjänstgör numera ute på lantstället.
Några andra varianter:
En känd kompis placerad utanför Rockefeller Center i NY. Jag har faktiskt sett den live.
Fantasin sätter inga gränser...
...eller hur?

Fakta om julgranen: Att ha inomhusgran kommer från Tyskland, där den seden funnits sedan 1400-talet.Den första rapporterade svenska inomhusgranen är från 1741.

Julbocken

John Bauers fantastiska målning.
Under vår julgran står två julbockar, en från min barndom och en som min man fick som barn. De ska stå där och ha koll på saker och ting för annars är det inte jul. De var ju trots allt föregångare till jultomten och bör behandlas med respekt.

The Most Famous of them all: Bocken i Gävle. Just nu, 15/12, står den kvar:


Fakta om julbocken (Wikipedia): Bocken som symbol i Skandinavien kan härledas från asatron där åskguden Tor hade en vagn som drogs av de två bockarna Tanngnjóstr och Tanngrisnir, men huruvida julbocken kan kopplas till dessa symboliska djur är omdiskuterat. Det finns också teorier att traditionen med julbock härstammar från att man kring juletid slaktade en get, 
I Sverige förekom förr en jultradition där ungdomar gick runt bland gårdarna och framförde enklare skådespel eller sjöng julbocksvisor. En i sällskapet var, under inflytande av de tyska sedvanorna kring decembergestalten Krampus, alltid utklädd till bock, ibland med en mask gjord av halm, och som tack för uppträdandet fick de mat och dryck till ett gille som hölls i mellandagarna. I delar av Sverige fortlevde denna tradition fortfarande kring mitten av 1900-talet. Under 1800-talet förändrades traditionen gradvis till att personen utklädd till bock delade ut julklappar på ett sätt som föregick dagens jultomte.
En populär lek var också att ställa in en bock av halm eller trä i smyg hos grannarna. Då gällde det för den som fått bocken att osedd lämna tillbaka den. 

Inga kommentarer:

Att ha det som vanligt, men så bra

Min man och jag säger ofta till varandra, i dessa dagar, att vad bra vi har det.  Vi bor på landet, kan gå ut i gräset och solen när vi vi...